onsdag 3. mars 2010

1. stamcellebehandling

Nå har det endelig begynt!  Rune sov ikke så godt i natt etter gårsdagens fettsuging.  Han har ikke hatt noe smerter, men er litt sår, noe som er forståelig!  Grunner for søvnmangelen kan jo også være pga mye spenning i kroppen!  Det er jo så mye som skjer med ham om dagen!!
Bandasjen skulle skiftes i dag etter en dusj, og det var lettere blått under magebeltet!  Dette kan nok utvikle seg til det verre i morgen.

Vi våkner som sagt veldig tidlig her, og det ble en lang formiddag hvor vi ventet på at behandingen skulle starte!  Har nok plaget en del venner med chatting på nettet, og telefonsamtaler gjennom Skype i dag;)

Men, endelig var kl. 12.50, og skyssen sto klar!  De som jobber på sykehuset er veldig hyggelige, og sykepleierene som hadde med Rune i går, var innom å hilste på oss i "rommet" våres.  De synes nok at "Rune", er veldig vanskelig å si, for vi hører dem gå i korridoren og øver seg på å uttale navnet:)

13.30 ble Rune renset på ryggen der injeksjonen skulle settes. Han fikk også kanyle i armen for sikkerhet, ettersom han hadde en allergisk reakjon i går.  I dag tok de ingen sjanser, noe iallefall jeg satte veldig pris på!  Som sagt, de er veldig flinke her!  Jeg fikk på meg hette og munnbind, for ikke å kunne spre basseluskene mine rundt omkring;)

Lokalbedøvelse ble satt i ryggen.  Deretter ble stamcellene sprøytet inn.  Disse kommer fra en navlestrengdonor.  Runes egne stamceller skal ikke sprøytes inn før 7. og 8. injeksjon.  Det hele var over på ca. to minutter.  Han kjente ingen smerte, bortsett fra det lille stikket av lokalbedøvelsen.  Deretter lå han i ca. 20 min. for å se ann evt. reakjoner før sjåføren hentet oss, og kjørte oss tilbake til hotellet. 
Da var det bare for Rune og legge seg ned i sengen uten pute, helt flat, og ligge der i 5 timer!!  Dette var nok en prøvelse, men det er helt nødvendig for å minske sjansen for å få en skikkelig dundrende hodepine! 
Nå er det bare å vente til i morgentidlig og se om de fem timene rett ut i senga gjorde jobben sin! 


I morgen er det fri, og det er nok bra for operasjonssåret sin del, og for Rune sin del:)  Jeg håper for min del at jeg får se innsiden av en shoppingsenter!;) 



4 kommentarer:

  1. Hei begge to!
    Ja, nå er du i gang Rune! Håper du klarer deg uten å få vondt i hodet da:) Lykke til videre!
    Takk for god oppdatering Elin, du skriver så godt og levende:)
    Farmor og farfar hilser masse. Jeg holder dem oppdatert med utskrifter fra bloggen.
    Stor klem fra tante Eva!

    SvarSlett
  2. jeg er imponert over at de kombinerer så mye behandling med en kjapp fettsugning :P Vi krysser fingrene her borte på vestlandet :D

    SvarSlett
  3. Leser bloggen med spenning..
    Lykke til Rune, og til deg også Elin.
    Vi følger med dere fra Ålesund :)
    Flott at du skriver så mye Elin, det er jo de små endringen som betyr noe i hverdagen for de med MS. Blir spennende å lese utviklingen de neste dagene og ukene :) Det er mange her ute som tenker på det samme. Dere er tøffe :)

    SvarSlett
  4. flink elin til og holde oss oppdatertgleder meg til hvert innlegg rune er flink gutt mange klemmer til dere. tante eli

    SvarSlett